بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
عزاداری محرم و صفر

 

 

عزاداری محرم و صفر :

 

نمونه ای از مراسم که به عنوان سمبلی از مراسم مذهبی است . برگزاری مراسم تعزیه خوانی در دهه دوم ماه صفر می باشد که کانون اصلی آن حسینیه روستای قودجان خوانسار است . هر سال در فاصله اربعین تا 28 صفر هزاران نفر از نقاط مختلف کشور برای دیدن این تعزیه ها راهی قودجان می شوند.

اجرای تعزیه در اینجا سابقه ای برابر با یکصد و پنجاه تا دویست سال دارد و صاحب نظران معتقدند که گروه تعزیه خوان منطقه کم نقص ترین گروه تعزیه در ایران است . اجرای این مراسم در دو نوبت بعد از ظهر و شامگاهان به مدت ده روز انجام می گیرد و حسینیه بزرگ روستا که به همین منظور ساخته شده است پذیرای جمعیت کثیری از مشتاقان اهل بیت علیهم السلام است .

 

 

در زمینه تفکرات مذهبی ذکر این نکته ضروری است که اعتقادات مذهبی بر سیما و بافت شهر نیز مؤثر بوده ، به طوری که در شهر کوچک خوانسار حدود 100 باب مسجد و تعداد قابل توجهی حسینیه بنا گردیده است .

بسیاری از ابعاد فرهنگی خوانسار آنچنان با مذهب عجین گشته است که گویی تفکیک ناپذیرند . گویا این دو لازم و ملزوم یکدیگرند .

آنچه به عنوان اجمالی از فرهنگ و مذهبی خوانسار قابل ذکر است اینکه برخی از مسائل مذهبی بقدری با فرهنگ عامه پیوند خورده است که زبانزد خاص و عام و جزء امور روزمره گشته است . همانند برگزاری مراسم خاص عزاداری در سوگ اباعبدالله حسین (ع) .

در اکثر مواقع به ویژه در ماه های محرم و صفر به نحوی که در اولین روزهای محرم شهر یکپارچه در غم و اندوه فرو می رود و خیابان اصلی شهر که به "تونل سبز" مرسوم است با نصب پرده های موسوم به محتشم و علم و بیرق چهره ای دیگر می یابد .

 

 

از روز ششم تا دوازدهم محرم کلیه فعالیت های اقتصادی به صورت تعطیل درآمده و بنا به قولی تکایا و حسینی های شهر وسعتی برابر با وسعت شهر می یابند . در این شهر کوچک و کم جمعیت در ایام سوگواری اباعبدالله حسین (ع) خیابان های اصلی شهر پاسخگوی کثرت جمعیت نمی باشند و بیش از سی هیئت مذهبی از طلوع خورشید تا غروب آفتاب هر کدام در ساعات معینی از روز در سوگ سالار شهیدان به عزاداری می پردازند .

 

 

 

به جرأت می توان گفت برگزاری سوگواری اباعبدالله حسین (ع) به ویژه در دهه اول ماه محرم به عنوان سمبل و نمونه ای از ارادت واقعی این مردم به ائمه اطهار در میان سایر شهرهای ایران اگر نمونه نباشد کم نظیر است و در همین خصوص برپایی سقاخانه های متعدد در طول مسیرهای حرکت هیآت مذهبی چهره ای دیگر از عاشورای حسینی را بر عاشقانش هویدا می سازد .

 

 

سقاخانه به اشکال مختلف و گاه به صورت سنگابی از سنگ و پارچه به شکل دایره ، بیضی و چهارگوش ساخته می شد و روی آن کتیبه و نقش و نگارهای زیبا کنده کاری می کردند . در میان شیعیان سقاخانه فراتر از بزرگداشت فلسفه آب دادن یادآور واقعه غم انگیز کربلا و تشنگی حضرت امام حسین (ع) و فرزندان و صحابه اوست و نشانه ای از مبارزه علیه بیداد و ستمگر .